Standard Guru Malaysia

Hari ini waktu pagiku terisi dengan taklimat mengenai Standard Guru Malaysia yg diwarwarkan sebelum ini. Bagus juga ada SGM ini sbb bila ada satu garis panduan, barulah satu2 perkara tu berkualiti. Pendek kata SGM ni menggariskan kompetensi profesional yg patut dicapai oleh guru2, dan keperluan yg patut disediakan oleh agensi dan institusi latihan perguruan.. supaya dapat mbantu guru mencapai tahap kompetensi yg ditetapkan.. Skema pula ayat aku ni. Hehe... 

Jadi, dalam pertemuan lebih kurang sejam padi tadi, berakhir dengan arahan kami disuruh utk mengisi borang instrument SGM ni utk melihat diri kami ni dah mencapai tahap kompentesi yg digariskan atau belum. Jadi, aku pun buka laman web dan terus daftar dan selepas tu menjawab la instument SGM ni. (ada 70 soalan, tau.. jawab dengan jujur)

Hasilnya amat2 la mengejutkan. Serius, selepas ni, kalau mana2 pensyarah ketuk pale aku komen macam2, aku akan terima tanpa bantahan yg melampau macam dulu. Sebab ada 3 standard yg digariskan dalam SGM ni iaitu standard 1: Amalan Nilai Profesional Perguruan, standard 2: Pengetahuan dan Kefahaman, standard 3: kemahiran Pengajaran dan Pembelajaran, dan setiap standard2 ni tersenarai kelemahan2 aku dalam standard2 tertentu..

Sebagai contoh; standard 1 ttg Amalan Nilai Professional Perguruan.. Kelemahan aku yg dibaiki ialah domain diri, domain professional dan domain sosial.

Utk standard 2: ada 7 aspek yg perlu dibaiki utk mncapai standard guru  malaysia dan 4 aspek yg perlu diperbaiki utk standard 3.

Sangat2 banyak kelemahan dalam diri ini. Tapi tak pe, dengan pengalaman2 yg lepas dan akan dibantu dengan pengalaman akan datang, Insya Allah, aku akan dapat perbaiki diri aku dan kualiti diri aku utk mancapai tahap kompetensi yg digariskan oleh SGM ni.

Kalau ada guru2 atau guru pelatih nk cuba menjawab isntrument SGM ni, sila klik di sini. Ingat, anda perlu mendaftar dulu ye.

Kabus ke ni?

Dah lama nk cite ttg benda ni walaupun dah lepas. Maklumlah sekarang dah masuk bulan Mei, pastu peristiwa ni berlaku masa bulan April lagi... April 13..

Masa ni aku tunggang moto macam biasa dari Gong Badak sampailah ke ke Maras.. Tiba2, bila masuk Pechah Rotan, tiba2 je aku terpaksa buka visor sbb langsung tak nampak jalan.. Macam kabus...Macam jerebu.. Tapi bile benda putih ni masuk dalam lubang hidungku, aku rasa sesak dada..

Tapi aku masih was2 lagi, tetap lagi menunggang Kriss tapi dengan kelajuan 60km/jam.. Sampai je di perkarangan sekolah, aku rasa macam dah cam je bau ni sbb bau benda putih ni familiar je dengan hidung aku. Tambah2 lak, benda putih ni makin tebal bila aku mendekati sekolah..

Sebaik je aku parking motor, aku pun tanya budak sekolah, napa ni? Asap ke, kabus? Budak2 sekolah pun cerita, hutan terbakar, cikgu..

Dan aku pun dengar je la cerita pelbagai variasi dari murid aku... Yang aku diberitahu ada ladang kelapa saawit terbakar dek panas kering kontang semalam..

-Masa aku parking moto. Langsung tak nampk bentuk padang-

-Snap sket pic aku atas moto-



-Muka blur-



-rupanya ada kebakaran yang mengakibatkan asap masih menyelubungi awal pagi-

Pelik Tengok Abah Nyanyi..


Kami guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra putri negara kita 
Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun Negara kita
Panduan hidup kami semua

Di bidang pembangunan 
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta

Amanah yang diberi
Kami tak persiakan 
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan

Lagu & Lirik : Hashim Ahmad


Hehe. Lagu ini. Aku ingat lagi masa aku tiba2 pelik napa semua guru aku masa aku sekolah rendah, berkumpul depan perhimpunan dan nyanyi lagu ni. Dengan penuh bersemangat lagi tau. Lagi2 abah aku. Hehe. Aku ingat lagi, mata aku tak lepas2 pandang abah aku yg tengah syok nyanyi lagu ni sampai bulu roma aku meremang tau. Menjadi pelik sebab selama ni asyik tengok cikgu2 mengajar, tiba2 hari ni, diorang menyanyi ramai2 depan perhimpunan.


Hehe. Tapi, bila aku dah besar, lagi2 bila dah masuk Maktab Perguruan yang kini telah dinaiktaraf sebagai Institut Perguruan , baru aku faham tentang lagu dan makna lagu ni. Lagu ni, lirik ni, serta melodi ni boleh menyuntik semangat aku untuk berbangga dengan tugas sebagai seorang guru.

Aku ingat lagi, 4 tahun lepas, aku telefon mak aku hanya untuk gitau kat mak tentang betapa aku mula rasa semakin bersemangat untuk menjadi seorang guru bila aku sendiri nyanyi lagu ini. Lirik ini, setiap lirik ini benar2 memberi makna dalam diri aku.

Dan setiap kalli, bibir aku menuturkan perkataan2 dalam lirik ini, sekali itu juga, semangat guru itu mengalir dalam darah aku, terus ke jantung dan hati aku....

Tapi, ermmm... bila dah habis nyanyi lagu ni, kejap je rasa semangat guru, lepas tu terus hilang (malu)... sbb tu baru aku faham, napa semasa penjajahan Jepun, Jepun suruh kita pagi2 nyanyi lagu Negara Jepun yg memuja Maharaja Jepun sambil menghadap mentari terbit iaitu untuk menyuntik semangat patriotisme...

Itulah peranan sesebuah lagu dalam jiwa kita. Lagi2 lagu negaraku, lagu negeri, lagu Institut, Lagu Sekolah dan sebagainya... Tapi alangkah sedihnya kalau2 ada di antara individu menyanyikan lagu2 ni dalam keadaan yang tak bersemangat..


Selamat Hari Guru buat kedua ibu bapaku, Nor Yani Ahmad dan Nasaruddin Ghazali, serta kepada semua guru yang telah  mendidik aku sehingga aku berada di sini. Terima kasih atas tunjuk ajar serta ilmu yang diberikan dan halalkan ilmu yang cikgu2 berikan. Maafkan salah silap saya semasa saya menuntut ilmu dengan cikgu2 sekalian.

SELAMAT HARI GURU LAGI.

Hati seorang kanak2...

Aku terbaca post sorang kawan di fb mengenai seorang kanak2 membeli sebuah hadiah cenderahati dengan menggunakan duit syiling yang banyak...

Dan aku teringat cerita kawan sepraktikum aku, Ana mengenai seorang anak muridnya yang enggan keluar rehat sebab hendak mengumpul duit...

Bila dikaitkan dua2 peristiwa ini, sebenarnya kanak2 ini menggunakan duit syiling hasil daripada simpanan mereka berlapar untuk membeli hadiah kepada gurunya... 

Sangat terharu sebab kami hanyalah guru praktikum...

Sangat terharu kerana hati seorang kanak2 sangat bersih dan suci dalam menilai perngorbanan insan yang mengajarnya dalam tempoh 3 bulan...

Tapi bagaimana hati kita ingin menjadi bersih dan suci serta ikhlas dalam mengajar segala ilmu yang kita perolehi?

sudah selesai

Ye, aku baru je selesai mengemaskini folder praktikum dan buku RPH. Maklumlah, pasni bolehlah kemas2 semua barang2 praktikum dan fokus pada kuliah. Tiba2 teringat pula perbualan aku bersama murid aku pada hari Khamis yang lepas.

Aku : Cikgu minta maaf sebab tak dapat bagi awak semua hadiah.
Umie: Ala, cikgu dah pun bagi hadiah sebenarnya.
Aku: (dengan nada hairan) aik, bila pulak cikgu bagi?
Umie: Cikgu bagi ilmu, kan?

Aku betul2 tersentak bila dengar Umie, anak murid aku menjawab macam tu... Hmm..

Maaf ye cikgu tak dapat bagi hadiah. Terima kasih atas hadiah awak semua ni. Cikgu hargai sangat2. Bulan 7 nanti cikgu datang lagi ye?
http://www.emoticonizer.com
Related Posts with Thumbnails